پلمپ دفاتر و شرکت ها
نوشته شده توسط : noor

چه اشخاصی ملزم به پلمپ دفاتر هستند؟

تمامی اشخاص حقوقی مثل شرکت‌ها و موسسات، همچنین اشخاص حقیقی که به عنوان تاجر فعالیت می‌کنند باید هرسال درخواست پلمب دفتر بدهند. بنابراین هر کسی که فعالیت اقتصادی انجام می‌دهد، نیاز به پلمپ دفاتر قانونی ندارد. پلمپ دفاتر بلکه همه شرکت‌ها و موسسات، صاحبان اصناف و به طور کلی هر شخصی که تاجر محسوب می‌شود، ملزم به پلمپ دفاتر هستند.

پلمپ حتی در صورت عدم فعالیت!

همچنین شرکت‌هایی که در طول یک سال هیچ‌گونه فعالیتی نداشته باشند، یعنی شرکت‌های بدون فعالیت و شرکت‌های با فعالیت محدود هم باید دفاتر خود را پلمپ کنند.

برای مثال اگر شرکتی در سال ۱۴۰۱ غیرفعال باشد باید قبل از اتمام سال مالی، پلمپ دفاتر ۱۴۰۱ را انجام دهد و دفاتر را به‌صورت سفید تا پایان سال مالی نگه دارد. 

دلایل رد شدن پلمپ

نحوه تکمیل دفاتر تجاری، در قانون تجارت و تصویب‌نامه پلمپ دفاتر شرکت‌ها ذکر شده و باید طبق دستورالعمل‌ها و مقررات سازمان امور مالیاتی انجام شود. 

رد دفاتر پلمپ به این معناست که مندرجات دفاتر و کلیه مراودات مالی و معاملات که طی یک سال در دفتر نوشته شده است،‌ مورد پذیرش کارشناسان اداره مالیات قرار نگیرد و با استانداردهای سازمان مالیاتی هم‌خوانی نداشته باشد. 

آیا مفقود شدن دفاتر باعث رد شدن آن‌ها می‌شود؟

شرکت‌ها و تاجران باید دفاتر پلمپ خود را به درستی نگهداری کرده و تکمیل کنند. در صورتی که به دلیلی خارج از اختیار شخص، دفاتر از دسترس او خارج شوند باید پیش از اتمام سال مالی، ثبت دفاتر جدید در سامانه انجام شود. 

بنابراین اگر پلمپ را قبلا انجام داده‌اید ولی در حال حاضر دفاتر شما مفقود شده‌اند، قبل از اتمام سال جاری، درخواست دفاتر قانونی سال ۱۴۰۰ را در سامانه پلمپ ثبت کنید تا دفاتر جدید برای شما ارسال شوند. سپس در مهلت باقی‌مانده سال آن‌ها را تکمیل کنید.

اگر این دفاتر در صورت تقصیر صاحب دفتر در نگهداری آن،ن مفقود شود،‌ دفاتر رد شده محسوب می‌شوند.

سامانه پلمپ دفاتر قانونی

ثبت نام دفاتر قانونی را باید در سامانه انجام دهید. با تکمیل اظهارنامه، درخواست شما ثبت و پس از پرداخت هزینه پلمپ دفاتر ، دفاتر از طریق پست برای شما ارسال خواهند شد.

اظهارنامه پلمپ دفاتر چیست؟

درخواست پلمپ در حال حاضر به‌صورت اینترنتی و از طریق سایت اداره ثبت شرکت‌ها انجام می‌شود. در زمان ثبت درخواست برای دفاتر قانونی، متقاضی (شخص حقیقی یا حقوقی) با ورود اطلاعات در واقع، اظهارنامه را تکمیل خواهد کرد.

در اظهارنامه، مشخصات شخص حقیقی یا حقوقی شامل اطلاعات هویتی، تقویم مالی، تابعیت، شماره همراه، شماره تلفن ثابت، آدرس و کد پستی برای دریافت دفاتر پلمپ ثبت می‌شود.

برای پلمپ نیز باید این اظهارنامه را در سامانه تکمیل و نوع دفاتر و میزان برگ آن‌ را نیز تعیین کنید. 

با ورود اطلاعات در سامانه، ۳ روز برای ثبت اظهارنامه پلمپ دفاتر و مهر و امضا کردن آن مهلت دارید.

پیگیری پرداخت هزینه پلمپ از طریق کد پیگیری امکان‌پذیر است. در صورت عدم تکمیل اظهارنامه پس از ۳ روز، درخواست شما منقضی خواهد شد و از ابتدا باید آن را ثبت کنید.





:: بازدید از این مطلب : 323
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 شهريور 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: